Dreptanie po Wąbrzeźnie #1


Relację z wizytacji Wąbrzeźna zapowiadałem zaraz po tym jak umieściłem post o cmentarzu w Wałyczu, czyli prawie miesiąc temu. W Wałyczu bowiem tak naprawdę zaczęła się i skończyła moja wycieczka. Pierwotnie zakładałem, że po wyjściu z pociągu pójdę na skróty, czyli torami i polami na cmentarz, następnie zawrócę z powrotem na Kętrzyńskiego, by dojść do centrum. Sprawa okazała się nie tak łatwa, jak wygląda to na mapie. Idąc miedzami nie przewidziałem, że przyjdzie mi ugrzęznąć w błocie zaoranych pól i łąkach wilgotnych od porannej rosy.  Cel wyprawy wydziałem zapadając się po kostki w ziemi toteż skupiłem się na ewakuacji z tego labiryntu polnych ścieżek omijając nekropolię starannie… Chyba wpadłem w dziurę czasoprzestrzenną, bo przyszło mi wyjść na ul. Pod Młynik, która prowadzi prosto do jednej z najważniejszych ulic Wąbrzeźna – ul. Wolności. Patrząc na mapę widać, że zafundowałem sobie na początek trzykilometrowy objazd pokonany w niemal pół godziny.

Do Miejskiej i Powiatowej Biblioteki Publicznej  przyszło mi wejść z mokrymi i zabłoconymi kopytami. Przedtem jednak rzuciłem okiem i obiektywem na kilka budynków oraz pewną gustowną skrzynkę pocztową.

[Fot. 1] Skrzynka pocztowa | Wąbrzeźno, 2012

[Fot. 2] Budynki przy ul. Wolności | Wąbrzeźno, 2012

[Fot. 3] Dom przy ul. Wolności | Wąbrzeźno, 2012

[Fot. 4] Detale architektoniczne domu z [Fot. 3] | Wąbrzeźno, 2012

[Fot. 5] Zespół Szkół Ogólnokształcących | Wąbrzeźno, 2012

[Fot. 6] Starostwo Powiatowe | Wąbrzeźno, 2012

Liceum (dawne gimnazjum humanistyczne) zbudowano w 1906 r., landraturę w 1890 r. Oba budynki zachowały swoje pierwotne przeznaczenie. Każdy miłośnik czerwonej cegły i budynków z motywami secesyjnymi powinien odwiedzić to miasto, bo ma czemu się przyglądać. Jak na niemalże czternastotysięczny ośrodek, tego typu architektury jest tu mnóstwo. I nieomal nigdzie nie widziałem szpecących je graffiti, czy innych bohomazów.

W bibliotece czekało bardzo dobre opracowanie dotyczące cmentarzy ewangelickich powiatu wąbrzeskiego, a tymczasem w Domu Kultury do 25 listopada oglądać można wystawę „Kujawsko – pomorskie cmentarze”.

[Fot. 7] Informacja o wystawie | Wąbrzeźno, 2012

Nie załapałem się gdyż Dom Kultury w weekendy nieczynny, a skoro już o cmentarzach mowa to na rzymskokatolickim się nieco rozczarowałem. Oczekiwałem starych i ciekawych pomników nagrobnych w liczbie zbliżonej do Rypina. Dominowały różnego rodzaju Veraicony.

[Fot. 8] Głowa Chrystusa | Wąbrzeźno (cmentarz rzymskokatolicki stary), 2012

[Fot. 9] Matka Boża z dzieciątkiem | Wąbrzeźno (cmentarz rzymskokatolicki stary), 2012

Pomników ze krzyżami zdobionymi w ornamenty floralne, których jest dużo w pobliskim Kowalewie Pomorskim, nie zauważyłem wcale. Żadnych dzieł z sygnaturą miejscowego kamieniarza Kamińskiego, którego pomniki zdobią cmentarze w Toruniu, Chełmży, Kowalewie Pomorskim, a nawet w maleńkim Bierzgłowie (gm. Łubianka). Czyżbym niedokładnie szukał? Wszelkich Jezusów też, jak na lekarstwo, bodajże były trzy.

[Fot. 10] Jezus Zbawiciel | Wąbrzeźno (cmentarz rzymskokatolicki stary), 2012

Anioły tylko współczesne. Pieta jedna – Chełmża ma co najmniej pięć – za to słusznych rozmiarów.

[Fot. 11] Pieta | Wąbrzeźno (cmentarz rzymskokatolicki stary), 2012

Do Święta Zmarłych brakowało niecałych dwóch tygodni, a na cmentarzu rozlegały się dźwięki szorowania i lania do pojemników wody. Do zdjęciowania mają kogo, a do pilnowania, by nie kradli to nie – słysząc to wycofałem się z cmentarza zanim z „Naczelnego Fotografa Cmentarnego Miasta i Gminy Wąbrzeźno” zostanę mianowany winnym wszelkiego zła dziejącego się w tym miejscu.

[Fot. 12] Modlitwa w Ogrójcu | Wąbrzeźno (cmentarz rzymskokatolicki stary), 2012

W najbliższym sąsiedztwie stoi dawna szkoła ewangelicka z 1912 r. Obecnie Szkoła Podstawowa nr 2.

[Fot. 13] Szkoła Podstawowa nr 2 im. JPII | Wąbrzeźno, 2012

Budynek sądu rejonowego pominę, tak samo siedzibę prokuratury – willa ciekawa, lecz tak obsadzona zielenią, że ledwo co widać było zarys bryły budynku. No i kadry coś przestały trzymać pion… Z gmachu policji prezentuję tylko detale na jego dachu.

[Fot. 14] Detale na budynku policji | Wąbrzeźno, 2012

A oto i wąbrzeski ratusz (1892).

[Fot. 15] Ratusz | Wąbrzeźno, 2012

Naprzeciwko ratusza znajduje się trzypiętrowa kamienica – oczywiście z secesyjnym motywem.

[Fot. 16] Detal kamienicy secesyjnej | Wąbrzeźno, 2012

Miałem już pisać, że wyróżniającym się budynkiem jest pastorówka ewangelicka z 1894 r., będąca później siedzibą nie tylko parafii, ale całej wąbrzeskiej diecezji ewangelickiej, ale który spośród budynków przy ul. Wolności nie jest wyjątkowy?

[Fot. 17] Pastorówka ewangelicka | Wąbrzeźno, 2012

Vis-vis mieści się gimnazjum nr 1, a za czasów pruskich szkoła miejska, wielowyznaniowa, powstała w 1883 r.

[Fot. 18] Gimnazjum nr 1 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego | Wąbrzeźno, 2012

Rozglądam się i rozglądam. Napisów starych ani wytartej literki. Tuż za pastorówką na ścianie bocznej następnego budynku dostrzegłem coś co przypomina mi zatynkowany lub zamalowany ślad po napisie.

[Fot. 19] Czyżby ślad po napisie? | Wąbrzeźno, 2012

Dziewiętnaście zdjęć za nami, a ja nadal nie doszedłem do rynku. W dodatku cały czas fotografuję tylko jedną ulicę. Kolejna część Wąbrzeźna w następnym poście gdyż to co powyżej to zaledwie 40 % całości.

2 thoughts on “Dreptanie po Wąbrzeźnie #1

  1. Pingback: Dreptanie po Kowalewie Pomorskim #1 « Kamień na kamieniu

  2. Pingback: Dreptanie po Wąbrzeźnie #3 « Kamień na kamieniu

Skomentuj

