Glinki, Zazdrość i okolice #1


Południowo-zachodni cypelek Torunia, Glinki, wbrew obiegowej opinii nie należy do Podgórza tylko jest samodzielną częścią miasta. Nie piszę „dzielnicą”, bo za mali jesteśmy na takie twory. Obszar wpisany jest w ulice: Gniewkowską od północy, Poznańską od wschodu i południa oraz tory kolejowe w stronę Inowrocławia od zachodu.

Startujemy z rozwidlenia Poznańskiej i Gniewkowskiej. Od tej strony Glinki zaczynają się obiecująco, bo paralelą do Fryderyka Wilhelma I, którego pamięć czczono sznapsem w knajpie pod wezwaniem Grosses Kurfürst.

[Fot. 1] Dawna karczma Grosses Kurfürst | Toruń (Glinki), 2013

Geoportal miasta Torunia podaje, że budynek powstał w 1890 r. Drzwi do knajpy, podobnie jak całą pruską epokę, zamurowano. U góry coraz słabiej widoczny napis – nazwa karczmy. Dowodów na wielbienie Wielkiego Elektora w przeszłości i współcześnie nie brakuje. Hotele, pominki, nawet pancernik z I wojny światowej. Swoją drogą to głowy do zamorskich kolonii Prusacy nie mieli. Fryderyk Wilhelm I nie widział sensu posiadania kawałka Afryki i misję pierwszego pruskiego konkwistadora von Groebena, z którym zaznajomiłem się przy okazji wycieczki do Kwidzyna, odwołał.

[Fot. 2] Stary napis, nazwa dawnej karczmy – Grosser Kurfürst | Toruń (Glinki), 2013

Pamiętacie wiaty przystankowe z lat 90.? Na Glinkach jeszcze stoi, być może ostatni egzemplarz. Nie jestem pewien, czy w Kaszczorku na pętli przed mostem na Drwęcy również jest takowa.

[Fot. 3] Wiata przystankowa z lat 90. XX w. | Toruń (Glinki), 2013

Po zakładach drobiarskich pozostała betonowa pustynia i, o ile się nie mylę, dawny biurowiec pełniący obecnie funkcję mieszkalną. Mówiąc modnym żargonem – dominanta architektonicza.

[Fot. 4] Biurowiec dawnych zakładów drobiarskich | Toruń (Glinki), 2013

[Fot. 5] Dawny biurowiec zakładów drobiarskich od strony zachodniej| Toruń (Glinki), 2013

Przywracanie świetności dawnym neonom to temat zasługujący na oddzielny wpis. PKS Toruń już od prawie 10 lat jest spółką prywatną. O przeszłości przypomina neon umieszczony na budynku zajezdni autobusowej. Nie wiem nic na temat jego wieku, ani czy nadal świeci. Na myśl przychodzą mi lata 80. XX w.

[Fot. 6] Neon PKS | Toruń (Glinki), 2013

Kawałek Danii w Toruniu. Takie rzeczy tylko na Glinkach.

[Fot. 7] Kawałek Danii w Toruniu | Toruń (Glinki), 2013

Zanim przedłużono DK10 do Glinek właściwych dotrzeć można było ul. Poznańską. Obecnie musimy skorzystać z pętelki pod wiaduktem przy akompaniamencie tirów.

[Fot. 8] Wzdłuż S10 | Toruń (Glinki), 2013

Wyjaśnienie. Przez Glinki „właściwe” rozumiem teren osady Glinke zaprezentowanej na poniższej mapie. W granicach miasta znalazła się dopiero w 1976 r.

[Rys. 1] Osada Glinki Źródło: 3077 Podgorz, Topographische Karte 1: 25 000, Preuss. Landesaufnahme, 1909

No i jesteśmy. Pętla „Glinki”, absolutne peryferia Torunia. Leśniczówka, niegdyś karczma, schowała się w zieleni. Na terenie gdzie stare mapy wskazują na cegielnie stoją robione domowym sposobem cztery kąty. Dalej jakieś robotnicze zabudowania i… szlaban. Koniec Torunia, a do 1920 r. koniec dawnego Kreis Thorn, za torami był Kreis Hohensalza.

[Fot. 9] Pętla „Glinki” | Toruń (Glinki), 2013

[Fot. 10] Leśnictwo Glinki | Toruń (Glinki), 2013

[Fot. 11] Teren dawnej cegielni | Toruń (Glinki), 2013

[Fot. 12] Zabudowania z 1915 r. | Toruń (Glinki), 2013

[Fot. 13] Główna ulica Glinek właściwych, to również ul. Poznańska | Toruń (Glinki), 2013

[Fot. 15] Granica miasta Toruń | Toruń (Glinki), 2013

 

6 thoughts on “Glinki, Zazdrość i okolice #1

  1. Wielkiego Elektora wychwalał też Fort XI, który to nazwę Grosser Kurfürst przyjął w roku 1894. I to chyba właśnie od nazwy fortu pobliski wyszynk tak się zwał.

  2. Czyli rozumiem, że tą drogą (fot.13, 15) wkraczała do Torunia Błękitna Armia gen. Hallera? Obecnej na Inowrocław chyba jeszcze nie było (za wiaduktem kolejowym w lewo). Czy wiadomo od kiedy tą drogą przez Glinki wyjeżdżało się na Inowrocław czy może wcześniej jechało się przez poligon (droga Wódecka?)? I może jeszcze jedna wątpliwość może trochę poza tematem: czy w XIX wieku na południe Polski z Torunia jechało się drogą Warszawską przez poligon? Przed wojną chyba jechało się obecną ul. Włocławską…Fajnie jakby pojawiło się krótkie opracowanie traktujące o starych szlakach/drogach w okolicach Torunia w ubiegłych wiekach (np. kiedy pojawił się na nich bruk, jak zmieniało się ich położenie…). Pozdrawiam

    • Dziękuję za sugestie. Odnośnie spraw związanych z wojskowością i militariami to muszę odesłać do innych źródeł wiedzy gdyż sam w tej tematyce nie siedzę. Pozdrawiam.

  3. Pingback: Glinki, Zazdrość i okolice #2 | Kamień na kamieniu

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: